Fighterpokalen 2014


Vi er helt utroligt stolte af, at vi har vundet Årets Fighterpokale 2014!
Det er et kæmpe skulderklap til alle her på gården, og vi er vildt glade for den kæmpe opbakning, vi har fået i konkurrencen!

Fighterpokalen uddeles af OK Benzin, og "tilfalder den virksomhed, der med fightervilje og masser af hårdt arbejde enten har eller er i fuld gang med at fighte sig til en stærk position i fremtiden."

I dommerpanelet sidder blandt andre Lars Larsen og Bendt Bendtsen, og det var en afstemning på internettet, der afgjorde årets vinder.

Vi vil gerne sige TUSIND TAK til alle, der har givet os en stemme med på vejen!

Du kan læse mere mere om Fighterpokalen her.

Billedet er fra en sensommerdag, hvor der blev taget kartofler op.
Alle medarbejdere kunne desværre ikke være med - vi er efterhånden ved at være 20 pers., når vi alle er samlet!


Herunder kan du læse Dommerpanelets beskrivelse af, hvorfor de synes, at vi på Ausumgaard skulle være blandt finalisterne:

 

"Ausumgaard – en herregård af fornyelse"


En fordobling af medarbejderstaben gennem de seneste år, en ny strategi med åbne arrangementer og fokus både på traditionel drift samt specialproduktioner karakteriserer Ausumgaards fighter-historie.

Ausumgaard er historien om et traditionelt landbrug, hvor et generationsskifte banede vej for en ny strategi. Siden 2007, hvor Maria og Kristian Lundgaard-Karlshøj overtog gården, har de udviklet den gamle herregård til meget mere end et traditionelt landbrug, og de har bevidst arbejdet med strategi og værdier for en større gård. Det har medført en stor tilgang af nye medarbejdere, åbne arrangementer for omverdenen og en bedre konkurrenceevne.

Imponeret dommerpanel
”Tænk hvis alle landmænd begyndte at tænke sådan?”. Sådan lød det bl.a. fra medlem af Fighter Pokalens dommerpanel Lars Larsen. ”Ausumgaard er gået en ny og spændende vej, de har forstået at afsætte deres fødevarer i nærområderne, og de har haft en fantastisk medarbejderudvikling,” sagde han bl.a. i sin nominering af Ausumgaard.

Jens Bjerg Sørensen, som også er en del af dommerpanelet var enig: ”Det er en rigtig stærk historie, man vender det traditionelle og sætter nye tanker i gang. Det er interessant, hvordan Ausumgaard har skabt udvikling på deres område.”

Skaber oplevelser
”Det er vigtigt for os at ruste gården til noget så traditionelt, som et sted, vores børn gerne vil overtage engang,” fortæller Maria Lundgaard-Karlshøj og fortsætter:  ”Det kræver dog ikke så lidt, sådan som tiden er, og derfor må vi tage utraditionelle metoder i brug. Vi arbejder for at skabe god økonomi i gården, for at have en spændende hverdag, og for at vores omgivende samfund synes, at det er godt, vi er her.”

I forhold til lokalområdet har Ausumgaard gjort meget for at åbne gården mod omverdenen. ”Sammen med den traditionelle drift, bruger vi mange ressourcer på at give folk i området oplevelser og har i løbet af året en række arrangementer fx forårsmarked, julemarked, høstmarked og harmonikatræf,” fortæller Maria Lundgaard-Karlshøj.

Tager ansvar for medarbejderne
Gennem traditionel drift, oplevelser, nicheproduktion og udvikling af nye koncepter har Ausumgaard skabt ekstra arbejdspladser, og i den forbindelse er der lagt en tydelig CSR-strategi om at tage større socialt ansvar. Hos Ausumgaard er der plads til medarbejdere med forskelle, Maria Lundgaard-Karlshøj uddyber:

”Der har altid været plads til alle typer mennesker på gårdene tidligere, og den værdi ville vi gerne have med igen. Vi har med vores nicheproduktion fået nye opgaver, som også er mere manuelle og ikke kræver samme know-how og præcision, som der kræves i den traditionelle drift med store maskiner og eksakte tidspunkter. Vi er stolte af, at vi har kunnet skabe dobbelt så mange arbejdspladser i løbet af få år. Vores fantastiske medarbejderstab skaber en god dynamik omkring bordet i Folkestuen, hvor vi spiser de gode råvarer, som vi selv producerer.”

Direkte til forbrugeren
”Hvor vi tidligere leverede vores afgrøder og kød til de store forarbejdningsvirksomheder, leverer vi nu i højere grad til den direkte forbruger af varen. Det har betydet større dialog med kunden, samt langt større netværk og berøringsflade. Vi er slet ikke i tvivl om, at det har øget vores konkurrenceevne betydeligt. Sammen med vores dygtige medarbejdere kan vi se, at den vej vi har valgt, er den rigtige for os,” slutter hun.